Daria Magdalena Domosławska, Iwona Krajewska, Marta Krasuska, Joanna Ewa Olejnik / 2019-05-23 / 404
Przeprowadzenie kompleksowych działań mających na celu odciążenie plecaków uczniów ze szkół podstawowych na terenie PłockaRadne Miasta Płocka: 21.05.2019 r.
Daria Domosławska
Iwona Krajewska
Marta Krasuska
Joanna Olejnik
INTERPELACJA
Przedmiot, temat interpelacji :
Przeprowadzenie kompleksowych działań mających na celu odciążenie plecaków uczniów ze szkół podstawowych na terenie Płocka – m.in. analiza dostępności tablic interaktywnych, rzutników multimedialnych, laptopów, e- podręczników oraz licencji podręczników a także uzupełnienie brakującego sprzętu w szkołach podstawowych.
Uzasadnienie interpelacji:
Najczęstszymi przyczynami powstawania wad postawy u dzieci są brak aktywności ruchowej, otyłość, nadwaga oraz brak prawidłowych nawyków podczas nauki, zabawy (m.in. zbyt duży ciężar plecaka, nieprawidłowe siedzenie itp.). Przyjmuje się jednak, że prawidłowy ciężar plecaka to 10%-15% masy ciała ucznia. Noszenie zbyt dużych ciężarów przez dzieci może spowodować nie tylko wady postawy ale również nieprawidłowy rozwój innych organów. U tak młodych osób konstrukcja kręgosłupa jest bardzo delikatna i łatwo ulega zmianom, zwłaszcza, gdy regularnie noszą zbyt duży ciężar. Zaleca się, by plecak ucznia był lekki, z usztywnianymi plecami oraz z regulowanymi szelkami. Odpowiedni dobór plecaka zależy od rodziców dzieci , ale również szkoła może znacząco wpłynąć na odciążenie plecaków. Znaczący ciężar jaki noszą uczniowie w plecakach stanowią podręczniki.
Proponujemy dwa rozwiązania w zależności od preferencji szkoły:
I) Rozwój nowych technologii znacznie uatrakcyjnia naukę, daje nowe możliwości m.in. ograniczenie noszenia przez dzieci książek (które stanowią znaczący ciężar w plecaku dzieci). W związku z powyższym wnioskujemy o dokładną analizę wyposażenia szkół podstawowych w: laptopy, tablety, tablice interaktywne, rzutniki multimedialne oraz e- podręczniki i odpowiednie licencje do nich. W przypadku braków wnioskujemy o uzupełnienie, tak aby nauczyciel mógł poprowadzić zajęcia bez konieczności przynoszenia przez uczniów książek do szkoły.
II) Przeprowadzenie analizy dostępności szafek dla dzieci na terenie szkoły oraz zakup kompletu podręczników do wykorzystania w szkole. Drugi komplet zakupiony przez rodziców dziecko będzie miało do nauki w domu.
Program „Lekki plecak” realizowany przez gminę miasto Płock, dotychczas zakładał wyposażenie wybranych szkół w tablety. Jest to jednak nie wystarczające działanie. Uważamy że „odciążaniu plecaków” uczniów powinna towarzyszyć kampania informacyjna oraz akcja edukacyjna skierowana do dzieci i rodziców (m.in. o zagrożeniach jakie niesie nieprawidłowa postawa podczas korzystania z tabletów, komputerów ; minimalizowaniu ciężaru noszonego przez dzieci, ergonomii postawy podczas nauki, zabawy itp.).
Załączniki:
Informacje o dotychczasowych próbach i sposobach załatwienia interpelacji:
Daria Domosławska
Iwona Krajewska
Marta Krasuska
Joanna Olejnik
- Data publikacji: 6 lat temu (poniedziałek, 27 maja 2019, godzina 10:54)
- Osoba publikująca: Agnieszka Kopera
- Nadzór nad treścią: Agnieszka Kopera
- Ilość wyświetleń: 2 696 957
- Data ostatniej aktualizacji: poniedziałek, 27 maja 2019, godzina 10:55
- Historia aktualizacji